June 20, 2010

Kepentingan Medical Card

Mai kita lihat antara kepentingan Medical Card" @ Kad Rawatan Perubatan terutamanya dari Takaful PruBSN ini..

1st sekali Medical Card yang dikeluarkan oleh Syarikat kami "Prudential" adalah 1st party punye medical card.. bermakna segala urusan claim akan terus diuruskan oleh pihak Prudential.. TERUS MENERUS ok.. tak perlu lagi submit sana sini yang mana seperti kebanyakan medical card pengendali TAKAFUL lain ianya merupakan 3rd party, maknanya kat sini urusan pembayaran, pengesahan perlu melalui dua pihak iaitu melalui pengendali takaful itu sendiri dan syarikat yang mengeluarkan medical card berkenaan.. nak citer kat sini perbezaan medical card yang dikeluarkan oleh syarikat kami berbanding syarikat lain..nampak tak bezanya kat situ?? bukan nak bercerita mengenai sapa punya medical card yang hebat yea.. huhu

Kalau kita tengok TV, semenjak beberapa tahun ni berapa ramai orang kenamaan, artis atau pun individu yang masuk tv merayu meminta sumbangan untuk menyara kos perubatan mereka? Kenapa benda ini terjadi? Padahal pendapatan mereka melebihi 3 - 4 ribu sebulan.. Jika difikirkan..semestinya boleh membayar bil kos rawatan bil hospital berkenaan. Tetapi mengapa masih memerlukan sumbangan dari banyak pihak? Ini bermakna bil perubatan masa kini memang boleh dikatakan amat tinggi kosnya.. kena cash plak tu..mana bleh hutang... inilah yang menjadi dilema masyarakat kita sekarang...


~ Hospital Kerajaan murah? tp perlu diingat..dalam kes besar, Hospital kerajaan sendiri refer kepada hospital pakar swasta..dan kebanyakan doktor sendiri mempunyai Medical Card.

~ Simpanan ASB diharapkan semata-mata, Bank dan sebagainya. Cuba kita bayangkan berapa lama mau simpan & dapat kumpul 500,000 ribu spt medical card PruBSN sediakan ni? 20 tahun? 30 tahun? itu pun kalo kita kena penyakit pada masa wang sudah cukup.. kalau tetiba terkena penyakit yang memerlukan rawatan pembedahan hingga RM 40,000, mana nak cekau duit?? Dalam simpanan ada berapa sekarang ni?.. alahai...baru 200 ringgit..hospital kerajaan pon bukan free..bayo jugak untuk kos peralatan semua bagai.. pehtu kena pulak booking tunggu turn.. penyakit yang ada dari kecik dah jadik beso.. Nauzubillah.. tidak la mendoakan yang tidak baik.. tapi sebagai peringatan untuk diri sendiri & sesama insan.. "Amik Sebelum Kena".. dah kena baru nak amik.. alamatnya hai hai bye bye la..


~ Majikan/kerajaan tanggung kos perubatan?? Apa sangat yang di tanggung.. kalo demam biasa.. kemalangan biasa..memang laa.. cuba kalo penyakit kanser.. paling-paling kerajaan bagi RM5,000 ribu.. sebagai deposit.. kalo tak pun suruh claim.. bayar dulu claim kemudian.. kalo bil RM45,000 ribu? terpaksa kuar ASB, tu pon klu cukup dalam ASB la.. Pak Menteri pon ada Takaful daaa..


~ Berapa ramai sangat orang kita ni lepas kerja 5 tahun ada RM50,000 ribu dalam akaun?.. tak payah kira semua.. kira dikalangan keluarga kita..berapa orang yang ada duit begitu.. angkat tangan mai nak tengok..

ok.. kat bawah ni ada kisah salah sorang kakitangan kerajaan yang memohon bantuan kewangan untuk menampung kos rawatan.. apa yang cuba nak disampaikan ni?? hmmmm maila fikir sejenak ..



"Save Money" & "Make Money" here.. konsep 3 in 1 (Perlindungan + Medical Card + Simpanan&Pelaburan) ada dalam Prudential BSN Takaful..

untuk maklumat & info lanjut, dialukan roger ayumie 013-2810870 / emel ayu_me79@yahoo.com, sembang2 pru di yahoo msger : ayu_me79

tq kerana sudi menghubungi ayumie :)
http://ayumieprubsn.blogspot.com